The world studios_prev_ui

وبلاگ

انواع کنتاکتور

انواع کنتاکتور

کنتاکتورها کلیدی هستند که با خاصیت الکترومغناطیسی می‌توانند چند کنتاکت مانند کنتاکتورهای قدرت یا کنتاکتورهای فرمان را به یکدیگر متصل کنند یا در مدار قدرت و کنترل کنتاکت ها باعث تغییر در اتصال شوند. در حقیقت کنتاکتورها با خاصیت الکترومغناطیسی خود می توانند از مدار فرمان سیگنال هایی را دریافت کرده و باعث ایجاد یا تغییر در مدار قدرت شوند.

کنتاکتورهای الکترومغناطیسی یکی از پرکاربردترین انواع کنتاکتورها در حوزه برق صنعتی هستند. کنتاکتور در انواع مختلفی تولید می‌شوند که کاربردهای مختلفی برای صنایع مختلف دارند. در این مقاله به معرفی انواع کنتاکتور و کاربرد آن‌ها می پردازیم در ادامه با ……. همراه باشید.

 

کنتاکتور سه فاز

 

بخش‌های اصلی انواع کنتاکتور

بخش‌های اصلی یک کنتاکتور شامل یک آهنربای الکتریکی، مجموعه‌ای از کنتاکت‌های قدرت و یک فنر می باشد که این قطعات در داخل یک محفظه قرار داده شده‌اند. برخی از کنتاکتورها دارای اکونومایزر داخلی هستند که می‌تواند مصرف برق را در کویل‌های کنتاکتورها کاهش دهد.

مدار اکونومایزر مداری است که برای کاهش توان برقی مصرفی استفاده می‌شود و در مقابل آن نقش یک مدار اکونومایزر این است که جریان بالایی را برای بسته نگه‌داشتن کنتاکت‌ها تأمین می‌کند و البته ناگفته نماند که لازم نیست که همه انواع کنتاکتور دارای مدار اکونومایزر باشند.

سیم‌پیچ الکترومغناطیسی یکی از مهم‌ترین بخش های اصلی انواع کنتاکتور ها می باشد که می تواند نیروی محرکه‌ جهت بستن کنتاکت‌ها را، توسط سیم‌پیچ یا آهنربای الکتریکی کنتاکتور تأمین کند.کنتاکت‌ها یکی دیگر از اجزای مهم این دستگاه الکتریکی هستند که حمل جریان برق در کنتاکتورها توسط کنتاکت‎ها انجام می‌شود. انواع مختلفی از کنتاکت‎ها در کنتاکتور وجود دارد که عبارت‌اند از فنرهای تماسی ، کنتاکت‌های کمکی و کنتاکت‌های برق می باشد.

 

 

نحوه عملکرد کنتاکتورها

کنتاکتورهای برق بر خلاف رله ها توان و ظرفیت عبور جریان برق بالاتری دارند و برای تحمل جریان های بسیار بالا ساخته می شوند. رله ها ظرفیت عبوری جریان برق پایینی دارند و به همین علت، بیشتر در مدارهای فرمان به کار می روند. ولی کنتاکتورها به علت ظرفیت عبوری جریان برق بالایی که دارند ، بیشتر در مدارات قدرت استفاده می شوند.

زمانی که اختلاف پتانسیل به دو سر بوبین کنتاکتور قرار می گیرد ، بوبین یا سیم پیچ بر اثر عبور جریان برق دارای میدان مغناطیسی می شود و همانند آهنربا قسمت متحرک هسته را به سوی خود جذب می کند. در قسمت متحرکه محل جذب ، کنتاکت هایی وجود دارند که با قطع و وصل شدن هسته، جریان قطع و وصل می شوند و به صورت کلید عمل می نمایند.

در داخل کنتاکتور ها دو عدد فنر وجود دارند که در هنگام قطع بودن بوبین کنتاکتور، وظیفه برگرداندن قسمت متحرکه به حالت عادی را برعهده دارند.

 

 

تفاوت کنتاکتورهای معمولی با کنتاکتورهای مغناطیسی

تفاوت کنتاکتورهای معمولی با کنتاکتورهای مغناطیسی در این است که عملیات قطع و وصل در کنتاکتورها به وسیله یک بوبین یا سیم پیچ مغناطیسی انجام می شود. این بوبین ها انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می کند و با قطع و وصل شدن جریان برق این میدان مغناطیسی نیز قطع و وصل می شود و سبب قطع و وصل شدن مکانیکی کنتاکتورها می گردد.

بوبین های کنتاکتورها قابل تعویض هستند و کنتاکتورها تا 25 آمپر دارای یک کنتاکت کمکی به صورت باز و یا به صورت بسته هستند و کنتاکتورهای از 32 آمپر به بالا دارای کنتاکت کمکی دو باز دو بسته می باشد.هنگامی که بوبین کنتاکتورها بدون جریان برق باشند، تیغه باز به صورت کلید باز و تیغه بسته به صورت کلید بسته عمل می کند.

از کنتاکت های کمکی در کنتاکتور مدار فرمان در قسمت های مختلف نیز استفاده می گردد. یکی دیگر از کاربردهای مهم کنتاکت های کمکی، ایجاد مدار خود نگهدار در کنتاکتور است که با یکبار تحریک بوبین، کنتاکتور توسط تیغه خودش را به صورت خودکار در می آید و در صورتی که یک تیغه شرطی در مسیر مدار وجود داشته باشد، می تواند بوبین کنتاکتور را بدون برق نماید.

 

 

انواع کنتاکتورها

کنتاکتور تکفاز
کنتاکتور سه فاز
کنتاکتور ( قدرت)
کنتاکتور فرمان
کنتاکتورهای AC
کنتاکتورهای DC
کنتاکتورهای تک فاز

به کنتاکتورهای تک فاز سایلنت (بی صدا) یا ماژولار نیز می‌گویند که عملکرد آن‌ها کاملا مشابه عملکرد یک کنتاکتور صنعتی است اما کنتاکتورهای بی‌صدا در طول مرحله عملیات یا کنترل بی‌صدا عمل می‌کنند. این ویژگی کنتاکتورهای تک فاز به گونه ای است که بیشتر در تأسیسات ساختمانی که عملیات بدون صدا برای راحتی افراد مهم است، می تواند انتخاب درستی باشد.

 

 

کنتاکتورهای سه فاز

این نوع کنتاکتورها که به آن کنتورهای سه فاز می گویند، بیشتر در هتل‌ها، آپارتمان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، سوله ها و انبارهای بزرگ کاربردی هستند. از کنتاکتورهای سه فاز اغلب برای کنترل روشنایی یا گرمایش استفاده می‌شوند،

اما می‌توانند قدرت موتورهای سیستم‌های تهویه مطبوع و پمپ‌ها را نیز کنترل کنند. کنتاکتور های سه فاز شامل درجه‌بندی‌های مختلف از 20 A تا 100 A از 2 قطبی تا 4 قطبی هستند که آن‌ها به صورت قابل توجهی توان بالای برق را در مقایسه با کنتاکتورهای صنعتی کاهش می‌دهند.

برای اطلاعات از قیمت میکروسوئیچ روی این لینک کلیک کنید…

یا با کلیک روی کلمه تماس ، با ما در ارتباط باشید…

همچنین میتوانید از طریق اینستاگرام از آخرین تخفیفات ما باخبر شوید ، کافیست روی این متن کلیک کنید

 

 

کنتاکتور

 

کنتاکتور ( قدرت)

کنتاکتور قدرت جزئی از کنتاکورهای سه فاز هستند در دسته تجهیزات سوئیچینگ دسته بندی می‌شود. از کنتاکتورهای قدرت برای قطع و وصل مدارات برق در شرایط خاص با مکانیزم مغناطیسی به کار برده می شوند.

کنتاکتورهای قدرت قابلیت کنترل از نقاط دور را دارند که با اعمال ولتاژ به بوبین ها فعال می‌شوند. با قطع شدن ولتاژ که در اصطلاح به آن تغذیه بوبین می گویند همه اتصالات قطع خواهد شد. از ویژگی‌های منحصر به فرد کنتاکتور قدرت در مقایسه با سایر کنتاکتورها، تعداد دفعات بیشتری را برای قطع و وصل کردن جریان به صورت پی در پی را دارد.

 

 

کنتاکتور فرمان

کنتاکتور فرمان برای قطع و وصل کردن مدار فرمان است و همچنین این کنتاکتور معمولاً توان قطع بسیارکمی دارد و چنانچه اگر برای مدار فرمان از این نوع کنتاکتور همرانه با کنتاکتور سه فاز قدرت استفاده کنید از پرداخت هزینه‌های اضافی در آینده را کاهش دهید.

کنتاکتورهای AC

کنتاکتور AC1 : بیشتر در آبگرمکن‌های برقی استفاده می‌شود.
کنتاکتور AC2 : از این کنتاکتور برای راه‌اندازی موتورهای آسنکرون روتور سیم پیچی بی‌ترمز و جریان مخالف بیشتراستفاده می کنند.

کنتاکتور AC3 : از این سری از کنتاکتورها برای راه اندازی موتور و یا خاموش کردن موتور در هنگام کار استفاده می‌شود.
کنتاکتو AC4 : برای خاموش و روشن کردن جریان متناوب استفاده می‌شود.
کنتاکتور AC5 برای راه اندازی موتور آسنکرون روتور قفسه‌ای استفاده می‌شود.
کنتاکتو AC5-B : برای تعویض لامپ‌های رشته‌ای مناسب است.
کنتاکتور AC6-A: در سوئیچینگ ترانسفورماتور استفاده می‌شود.
کنتاکتور AC6-B : برای تعویض بانک‌های خازنی مناسب است.

کنتاکتور AC7-A : بیشتردر لوازم خانگی همچون مخلوط کن یا میکسر استفاده می‌شود.
کنتاکتور AC7-B : بیشتر برای لوازم خانگی همچون فن‌ها در پنکه یا هود آشپزخانه استفاده می‌شود.
کنتاکتور AC8-A : برای کنترل موتور کمپرسور مبرد در یخچال ها استفاده می شود.

 

 

کنتاکتورهای DC

کنتاکتور DC2 : برای قطع کردن جریان درموتور هنگام کار و راه اندازی موتور شنت استفاده می‌شوند.
کنتاکتور DC3 : این کنتاکتور برای مدار ترمز و راه اندازی موتور شنت با تعداد دفعات قطع و وصل زیاد در فاصله های بسیار کم استفاده می‌شود.
کنتاکتور DC4 : این قطعه الکترونیکی برای راه اندازی موتور سری و قطع جریان موتور در هنگام کار استفاده می‌شود.
کنتاکتور DC5: این قطعه الکترونیکی برای راه اندازی موتور سری و قطع و وصل زمانی کم و تغییر گردش موتور و ترمز استفاده می‌شود.

کنتاکتور DC11 : این کنتاکتور به عنوان کنتاکتور کمکی فرمان در مدار فرمان بدون کنتاکت قدرت و بوبین مغناطیسی استفاده می‌شود.
کنتاکتور DC13 : در حقیقت برای کنترل کردن الکترومغناطیس DC کاربرد دارد.
کنتاکتور DC20 : برای قطع و وصل اتصال تحت شرایط بدون بار
کنتاکتور DC21 : این کنتاکتور برای تعویض بارهای مقاومتی کاربرد دارد.
کنتاکتور DC22 : برای عوض کردن بارهای مقاومتی و القایی مخلوط
کنتاکتور DC23 : برای عوض کردن بارهای بسیار القایی

 

 

تفاوت کنتاکتور AC و DCدر چیست

تفاوت اصلی در کنتاکتور AC بر خلاف کنتاکتور DC در این است که دارای یک دستگاه خاموش کننده قوس مغناطیسی همراه با یک دستگاه خاموش کننده قوس شبکه است.

کنتاکتور AC از اصول جریان متناوب برای کار استفاده می شود و مجهز به یک هسته آهنی است که منجر به از دست دادن جریان گردابی و افت هیسترزیس می‌شود و همچنین برای جلوگیری از این امر، هسته آهنی را با صفحات فولادی سیلیکونی لمینت می‌کنند.

از آنجایی که جریان گردابی به هیچ عنوان کاهش نمی یابد، کنتاکتورهای DC برای مقابله با تلفات به چنین لایه‌ای نیاز ندارند و در مقابل آن کنتاکتورهای DC می‌توانند از فولاد یا آهن کامل ساخته شوند.فولاد سیلیکونی در کنتاکتورهای AC نیز برای جلوگیری از گرمای بیش از حد است. وقتی صحبت از جریان مستقیم می‌شود، تولید گرما وجود ندارد، بنابراین هسته آهنی در کنتاکتورهای DC به چنین لایه لایه‌ای نیاز ندارد.

اگر دقت کنید کنتاکتور DC شکل U دارد در حالی که کنتاکتور AC شکل E دارد.کنتاکتور DCهای دارای حداکثر فرکانس 1200 بار در ساعت هستند که در مقابل کنتاکتورهای AC حداکثر فرکانس کاری 600 بار در ساعت دارند.

کنتاکتور AC به گونه ای طراحی شده اند که در مقاومت‌های کمتری کار کند، بنابراین چرخش کمتری دارند و برای مقابله با تولید گرما در کنتاکتورهای AC، سیم پیچ‌ها به شکل‌های استوانه‌ای ضخیم ‌تر هستند و در عین حال کوچک ‌تر نیز ساخته می‌شوند. این سیم پیچ‌ها با فدر نظر داشتن ضای کافی در بین آن‌ها برای اتلاف گرما در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن