The world studios_prev_ui

وبلاگ

میکروسوئیچ اهرمی

میکروسوئیچ اهرمی

از جمله قطعات مهم در صنعت برق خانگی و صنعتی، میکروسوئیچ اهرمی می‌باشد. میکروسوئیچ های اهرمی در درواقع کلیدی هستند که با فشار، حرکت و یا ضربه فیزیکی تحریک می‌شود و عمل قطع و وصل جریان الکتریکی در مدار را کنترل می‌کند. این محصول اهرمی در دو مدل کم‌ کارکرد برای مصارف خانگی و پرکارکرد برای مصارف صنعتی به کاربرده می‌شوند.

از ویژگی‌های آشکار میکرو سوئیچ های اهرمی این است که یک حرکت نسبتاً کوچک در دکمه محرک و در مقابل آن یک حرکت نسبتاً بزرگ در اتصال‌های الکتریکی ایجاد می‌کند که با سرعت بالا بدون در نظر داشتن سرعت تحریک رخ می‌دهد.

میکروسوئیچ های اهرمی از جمله قطعاتی هستند که در تابلوهای کنترل به ویژه مدار فرمان کاربرد دارند و در زمان خرید میکروسوئیچ اهرمی توجه به پارامترهای مختلفی مثل مشخصات مکانیکی محصول، ابعاد کلید، میزان حساسیت و سرعت پاسخ گویی دستگاه توجه بسیاری را داشته باشید.

اگر بخواهیم به تاریخچه میکروسوئیچ بپردازیم ، در سال 1993، فردی به نام پیتر مک گل از فریپورت که در یکی از شرکت‌های باتری سازی مشغول به فعالیت بود، برای اولین بار میکروسوئیچ را اختراع کرده و در سال 1937 شرکت خود را برای تولید میکروسوئیچ و انواع میکروسوئیچ ها راه اندازی کرد. همانطور که گفتیم، میکروسوئیچ‌ها در دو نوع خانگی و صنعتی کاربرد دارند.

میکروسوئیچ‌های صنعتی، استاندارد تر و با کیفیت تر از سایر میکروسوئیچ ها هستند و عملکرد سریع و بدون توقف آن‌ها با اندکی اشاره یا فشردن یک کلید کوچک، اتفاق بزرگ و سریعی را در مدار رخ می‌دهد.

 

میکروسوئیچ اهرمی

 

اجزا اصلی تشکیل دهنده میکروسوئیچ اهرمی

اجزای تشکیل دهنده میکروسوئیچ های اهرمی که به صورت حول یک محور یا شعاعی عمل می کنند و میکروسوئیچ پیستونی که با کشیدن و فشردن پیستون عمل می کنند ساخته شده اند که هر کدام از میکروسوئیچ ها به صورت متنوعی ساخته شده اند تا در موارد مختلفی کاربرد داشته باشند و جدا از آن ها انواع دیگری نظیر تنظیم مجدد و نوع کلید دار یا لچ و نوع بی سیم  موجود می باشد…

که برای تنظیم مجدد با فعال شدن آن ها دیگر به حالت اولیه باز نمی گردد و بازگشت آن ها به صورت دستی انجام خواهد شد و در میکروسوئیچ های اهرمی از نوع کلید دار که همراه با کلید می باشد دارای یک حفره بوده و با خارج کردن کلید از حفره سوئیچ فعال می شود و با گذاشتن کلید جریان برق قطع می گردد. در ادامه به بررسی بیشتر اجزای تشکیل دهنده میکروسوئیچ اهرمی می پردازیم:

 

 

اهرم

هر میکروسوئیچ دارای یک شاسی می باشد که جسم یا به عبارتی هدف با این شاسی برخورد می‌کند ، کنتاکت‌ها تغییر وضعیت خواهند داد.

شاسی

شاسی هم دارای اهرمی هستند که هدف با آن برخورد می کند و هر میکروسوییچ با وجود اهرم در هنگامی که یک جسم یا هدف به این اهرم برخورد کند کنتاکت ها تغییر وضعیت می دهند .

عملگر

عملگر به اهرم متصل می شوند و حرکت خطی، عمودی و یا دورانی اهرم را به تغییر وضعیت در کنتاکت‌ها تبدیل می‌کند.

بدنه سوئیچ

بدنه سوئیچ شامل کنتاکت ها می‌باشد و حالت های آن توسط عملگر کنترل می‌شود.

پایانه‌های الکتریکی

پایانه‌های الکتریکی به کنتاکت‌های سوئیچ متصل شده اند و سیم‌ها را از طریق پیچ‌های پایانه به سوئیچ متصل می‌کنند و این فرآید به سرعت جریان برق کمک زیادی می کند.

 

 

کاربرد میکروسوئیچ اهرمی چیست؟

میکرو سوئیچ‌های اهرمی در صنایع مختلف به عنوان یک کمک کننده مهم و حیاتی برای جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت خودروسازی، آسانسور، تولید محصولات خانگی، رباتیک، دزدگیرها و… از این نوع میکروسوئیچ ها به منظور کارایی بهتر و سریع تر استفاده می‌کنند.

استفاده از کلیدهای منیاتوری تنها مختص به این صنایع نام برده شده نمی باشد ؛ بلکه در مصارف خیلی کوچک نیز از آن‌ها استفاده شود. گاهی اوقات برای روشن و خاموش کردن یک لامپ نیز از این قطعه تنها با یک موتور الکتریکی کوچک، سیم پیچ‌ها و لامپ می‌توان این اتصال را برقرار یا به صورت کامل جریان برق را قطع کرد.

هر میکروسوئیچ از دو کلید رسانا تشکیل شده است که به آن‌ها کنتاکت ها گفته می‌شود. با متصل شدن این دوکلید، مدار وصل و با جدا شدن این دو از یکدیگر، مدار قطع خواهد شد. برای عملکرد و کارایی مناسب، کنتاکت‌ها لازم است ویژگی‌هایی از جمله رسانا باشد ، در برابر خوردگی مقاوم باشد ، دارای سختی مناسب و استاندارد برای مقاومت باشد ، برای مقاومت در برابر سایش، مقاومت مکانیکی داشته باشد.

نکته بسیار جالب در میکروسوئیچ های اهرمی این است که ممکن است در زمان‌های قطع و وصل کردن کلید، امکان قوس الکتریکی وجود داشته باشد. قوس الکتریکی یکی از روش های مقابله با افزایش سرعت عمل این قطعه است. به همین دلیل در شاسی این قطعات از فنرهای بسیار مرغوب استفاده شده است،

بنابراین در هنگام کم شدن فاصله بین کنتاکت‌ها با یک عکس العمل سریع، زمینه ایجاد قوس الکتریکی را کاهش داده و می تواند به حداقل برساند. از روش‌های جلوگیری از ایجاد قوس الکتریکی، استفاده از عایق‌های سرامیکی است و از عایق های سرامیکی در صنایع بزرگ از جمله خودروسازی برای خاموش و روشن شدن چراغ‌های داخلی خودرو و درب‌های کاپوت از کلیدهای منیاتوری استفاده می کنند.

برای اطلاعات از قیمت میکروسوئیچ روی این لینک کلیک کنید…

یا با کلیک روی کلمه تماس ، با ما در ارتباط باشید…

همچنین میتوانید از طریق اینستاگرام از آخرین تخفیفات ما باخبر شوید ، کافیست روی این متن کلیک کنید

 

 

انواع میکروسوئیچ های اهرمی

 

 

میکروسوئیچ اهرمی‌

در میکروسوئیچ‌های اهرمی، اهرم ها در حول یک محور حرکت یا چرخش کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند و حرکت اهرم‌ها می‌تواند در جهت‌های بالا، پایین، چپ و یا راست باشد. در ادامه به بررسی انواع اهرم های میکروسوئیچ اهرمی میپردازیم.

میکروسوئیچ اهرمی غلطکدار

اهرم‌های غلطکدار از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن در بین صنایع بزرگ رایج تر هستند. در این نوع اهرم از یک غلطک به منظور برخورد با هدف و در پی آن کاهش اصطکاک و نیروی فعال سازی از اهرم استفاده شده است و تا زمانی که هیچ نیرویی به آن وارد نشود یا تحرکی صورت نگیرد، اهرم در حالت خنثی خود باقی می‌ماند.

میکروسوئیچ اهرمی غلطکدار قابل تنظیم

این نوع اهرم نیز کارایی مشابه نسبت به میکروسوئیچ های اهرمی غلطکدار دارند اما دو تفاوت در کارایی آن وجود دارد که تفاوت اول این است که که طول اهرم آن متغییر بوده و قابل تنظیم است و دوم با توجه به کاربرد و عملکرد، اندازه و قطرغلطک‌ها نیز متغیر خواهد بود.

میکروسوئیچ اهرمی دوار

از میکروسوئیچ اهرمی به صورت دوار به دلیل داشتن مکانیزم آن می توان بر روی یک محور نصب کرده تا با حرکت آن میکروسوئیچ هم فعال شود و برای شمارش تعداد دور یک دستگاه به کار برده می شود.

میکروسوئیچ اهرمی میله ای

در این نوع ازمیکروسوئیچ اهرمی از یک میله به عنوان عملگر استفاده شده است که عملکرد آن‌ها نیز به صورت شعاعی حول یک محور انجام می‌شود. طول این میله‌ها متغییر بوده و عموما به 10 سانتی متر نیز می‌رسند.

میکروسوئیچ اهرمی میله ای انعطاف پذیر

این نوع از میکروسوئیچهای اهرمی دارای یک میله انعطاف پذیر همانند میکروسوئیچ های میله ای می باشد و از نظر ظاهری هیچگونه تفاوتی با هم ندارند و با برخورد هدف از هر جهتی به میله آن، میکروسوئیچ فعالیت خود را شروع می کند .

میکروسوئیچ اهرمی با میله چرخشی

میکروسوئیچ‌های اهرمی با میله چرخشی، برای مکان‌هایی چون لولای درب یا بر روی حول یک محور استفاده می کنند که با چرخش لولا یا محور، این قطعات فعالیت خودشان را شروع می کنند.

 

 

انواع میکرو سوئیچ‌های اهرمی از نظر واکنش به فشار

 

 

میکروسوئیچ‌های اهرمی معمولی

در میکروسوئیچ‌های اهرمی معمولی تا زمانی که هیچگونه نیرویی به آن وارد نشود، اهرم‌ها و کنتاکت‌ها تغییری نمی کنند و کم کم به حالت اولیه خود باز می‌گردند.

 میکروسوئیچ اهرمی با قابلیت قفل / تنظیم مجدد

این نوع از میکروسوئیچ‌ها در مقایسه با شرایط و کاربرد خود عملکردهای متفاوتی دارند. سوئیچ‌هایی که قابلیت تنظیم مجدد دارند، به صورت خودکار به حالت اولیه نمی توانند بازگردند. بلکه بعد از فعال سازی، اپراتور باید به صورت دستی اقدام به بازگرداندن سوویچ ها به حالت اولیه کنند.

میکروسوئیچ اهرمی سوئیچ لچ

در سوئیچ لچ از یک کلید استفاده شده است که برای فعالسازی این نوع از میکروسوئیچ، کلید را برداشته و فعالیت آن آغاز می شود و در صورت تمایل برای غیر فعال کردن آن نیز، کلید را مجددا در سر جای خود قرار می دهند.

 

 

مزایا و معایب میکروسوئیچ اهرمی

 

 

مزایا میکروسوئیچ اهرمی

بیشتر طراحی مدارهای میکروسوئیچ های اهرمی به شکل ساده است
این قطعه برای صنعت‌ها به کار رفته و برای آن‌ها مناسب است
دقت و تکرار پذیری آن منحصر به فرد است
توانایی تغییر بارهایی الغایی را دارد
میکروسوئیچ های اهرمی به راحتی نصب می‌شوند

مقاومت فیزیکی میکروسوئیچ ها در برابرهرعواملی خوب است
استفاده از میکرو سوئیچ های اهرمی در مکان‌های پر خطر قابل اطمینان و استفاده است
به دلیل استفاده از کنتاکت برقی قوی، می‌توانیید برای جریان‌های بالاتر بدون نیاز به رله‌های کنترلی استفاده کنید
افت ولتاژ میکروسوئیچ های اهرمی بسیار پایین بوده و توانایی مقاومت در برابر سر و صدای الکتریکی را دارد
میکروسوئیچ های اهرمی کاملا کم مصرف در برابر برق و هرگونه اسیب ها تغییر پذیر یوده و قابلیت استفاده مجدد را دارند.

 

 

معایب میکروسوئیچ اهرمی

میکروسوئیچ به صورت کلی به خاصیت مکانیکی و به کلید مکانیکی معروف هستند و به همین دلیل تنها در سیستم‌هایی که سرعت آن‌ها پایین است، به کار رفته و می تواند مناسب باشد. این قطعه همانند سنسورهای تماس هستند، یعنی برای فعالسازی آن‌ها باید با آن‌ها تماس فیزیکی برقرار کنید.
برای اطلاع از قیمت میکروسوئیچ اهرمی و انواع میکروسوئیچ های آن می توانید از طریق پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن