The world studios_prev_ui

وبلاگ

میکروسوئیچ آسانسور چیست؟

میکروسوئیچ آسانسور چیست؟

یکی دیگر از قطعات مهم در عملکرد سیستم آسانسور، شالتر یا میکروسوئیچ آسانسور است و از جمله قطعاتی است که در چاه آسانسور نصب می‌شود. میکروسوئیچ جزئی از قطعات سیستم ایمنی آسانسور محسوب می‌شود که مانع از برخورد کابین به ک`ف یا سقف چاه آسانسور می‌شود. میکروسوئیچ آسانسور انواع مختلفی دارد و براساس نوع و مدل تابلو فرمان آسانسورو همچین تعداد آن نیز در سیستم آسانسور متفاوت خواهد بود.

میکرو سوئیچ  در آسانسور، قابلیت مغزی پشت قفل در و دکمه ها را دارد و به زبان ساده، از میکرو سوئیچ ها برای تامین برق قفل درب آسانسور استفاده می شود. میکرو سوئیچ ها در سیستم آسانسور به غیر از حسگر در آسانسور، به عنوان دکمه های آن نیز عمل می کنند. میکروسوئیچ ها مسئول انتقال دهنده سیگنال های مناسب به اجزای دیگر هستند و در نتیجه به تامین برق سیستم آسانسور کمک می کنند.

شالتر همچون میکروسوئیچ ها وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق را در آسانسور دارند، به طوریکه در صورت برخورد قطعات مکانیکی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور را فعال می‌کند و باعث قطع جریان برق موتور در آسانسورمی شود و مانع از ادمه ‌ی حرکت کابین آسانسور بین طبقات می‌شود.

تعداد شالتر یا میکرو سوئیچ موجود در آسانسور به نوع تابلو فرمان بستگی دارد و از 4 تا 6 لیمیت سوئیچ می‌توان در ردیف‌های مختلف چاه آسانسور استفاده نمود و همچنین در استفاده از میکروسوئیچ آسانسور در تابلو فرمان 4 شالتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ناگفته نماند که هرکدام از شالتر‌ها یا میکروسوئیچ‌ها وظایف متفاوتی دارند. اما در کل عضوی از مدار سری ایمنی در آسانسور به حساب می آیند. ( میکروسوئیچ آسانسور )

برای اطلاعات از قیمت میکروسوئیچ روی این لینک کلیک کنید…

یا با کلیک روی کلمه تماس ، با ما در ارتباط باشید…

همچنین میتوانید از طریق اینستاگرام از آخرین تخفیفات ما باخبر شوید ، کافیست روی این متن کلیک کنید

 

 

یک میکرو سوئیچ آسانسور چگونه کار می کند؟

یک میکروسوئیچ از نظر ابعاد و اندازه بسیار کوچک است. با این حال، ممکن است برای شما جالب باشد بدانید که یک میکروسوئیچ آسانسور چگونه کار می کند ؛ میکروسوئیچ آسانسور نقش بسیار مهمی در حصول اطمینان از اینکه یک سیستم آسانسور به بهترین شکل ممکن کار می کند ایفا می کند و میکروسوئیچ آسانسور به عنوان سنسور عمل می کنند و قابلیت تشخیص تغییرات در سیستم آسانسور و فعال کردن برخی از عملکردها در آسانسور دارد.

به عنوان مثال، هنگامی که شخصی وارد آسانسور می شود، او را به طبقه موردنظر در یک برج یا ساختمان چند طبقه می برد. هنگامی که شخص به طبقه مورد نظر خود رسید، دیگر نیازی به فشار دادن هیچ دکمه ای نمی باشد زیرا درب آسانسور به صورت خودکار برای بیرون آمدن شخص باز می شود.

زمانی که به آسانسور به طبقات مورد نظرسیده باشد را به وسیله میکروسوئیچ یا حسگر ها احساس می کند و به همین دلیل وظیفه باز و بسته کردن درب آسانسور را بر عهده دارند و به عبارت دیگر، یک میکرو سوئیچ به صورت خودکار درب آسانسور را باز می کند.

به میکروسوئیچ‌هایی که در انتها و ابتدای چاه آسانسور نصب می‌شود، شالتر آسانسور نیزگفته می‌شود که یکی از افراد حاضر در کابین آسانسور را از خطرات احتمالی سقوط کابین آسانسور از تعداد حرکت مجاز و عدم برخورد آن به کف یا سقف چاه آسانسور می‌باشد و از این رو این قطعه برای جلوگیری از برخورد کابین آسانسور با و همچنین برخورد آن با سقف چاه آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

مدار سری ایمنی در میکروسوئیچ آسانسور چیست؟

مدار سری ایمنی در آسانسور به این معنی می‌باشد که قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی موجود در آسانسور به صورت سری و پشت سرهم به یکدیگر متصل هستند. در این حالت در صورت هرگونه ایراد و قطع شدن مدار در هریک از این قطعات آسانسور، جریان الکتریکی در مدار فرمان و یا بهتر بگوییم در مدار ایمنی آسانسور قطع شده و با توجه به تابلو فرمان آسانسور، موتور گیربکس همراه با کابین آسانسور نیز توقف می کند.

همانطور که در قسمت اول متن نیز به آن اشاره شد ، میکروسوئیچ آسانسور به عنوان یک کلید برای قطع و وصل کردن جریان برق در مدار سری قرار می‌گیرد و در صورت فعال شدن شالتر‌ها و میکروسوئیچ‌ها مدار سری قطع خواهد شد.

 

 

انواع میکروسوئیچ آسانسور

میکروسوئیچ یا شالتر در مدل غلطکی یا NF

میکروسوئیچ یا شالتر در مدل عقربه‌ای یا پروانه‌ای

میکروسوئیچ یا شالتر در مدل غلطکی یا NF

در این مدل از میکروسوئیچ اهرمی که غلطکی نام دارد، تیغه ای بر روی کابین آسانسور قرار داده شده، که در صورت خروج کابین از مسیر اصلی و یا افزایش سرعت، باعث برخورد تیغه با کابین آسانسور می شود. طول این تیغه به شکلی است که در قسمتی از کابین آسانسورنصب می شود و طول آن به 120 تا 200 سانتی متر می رسد.

که بر اساس مدل و نوع کاربری آسانسور و همچنین ابعاد کابین می تواند سایز تیغه متغیر باشد. چرا که کابین ها ابعاد متفاوتی دارند که باعث می شوند برهمین اساس، برخی از قطعات جانبی نیز متناسب با آن ها طراحی و مورد استفاده قرار بگیرند؛ چرا که همواره در سیستم میکروسوئیچ آسانسور ، هماهنگی در بین قطعات و اجزا از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

یکی از اصلی ترین ویژگی های میکروسوئیچ اهرمی یا شالتر آسانسور که نوع غلطکی نام دارد، وجود دارد، که حالت فنری مانند به خود دارد که تاثیر بسزایی در روند حرکتی و عملکردی این قطعه دارد. این تیغه در اثر تحت فشار بودن نیز سبب قطع جریان برق و توقف کابین آسانسورمی شود. که یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول به شمار رفته و سبب افزایش بهره وری و البته ناگفته نماند که افزایش میزان ایمنی در آسانسور نیز می شود.

همچنین در صورت رفع مشکل و بازگشت فنراین اهرم به حالت اولیه، جریان برق وصل شده و حرکت آسانسورهمانند روال سابق خود و بدون هیچ گونه مشکلی بر طرف می شود. شالتر غلطکی NF توسط تیغه ‌ی تعبیه شده بر روی کابین متحرک می باشد. این تیغه که معمولا به صورت نبشی می‌باشد و تا زمانی که فنر این میکروسوئیچ تحت فشار می باشد و مدار فرمان آن قطع خواهد بود. با بازگشت تیغه روی کابین، فنر این میکرو سوئیچ به حالت اولیه بازگشته و دوباره مدار فرمان فعال خواهد شد.

 

 

میکروسوئیچ آسانسور یا شالتر در مدل عقربه‌ای یا پروانه‌ای

یکی دیگر از مهم ترین و کاربردی ترین میکروسوئیچ آسانسور ، نوع پروانه ای یا عقربه ای آن است. این مدل از میکروسوئیچ پروانه ای در مقایسه با میکروسوئیچ نوع غلطکی دارای نصب آسان تری می باشد؛ اما در کنار این همه مزایا ، شامل برخی معایب نیز در مقایسه با دیگر مدل دارد. در مدل پروانه ای، مشکلاتی وجود دارد، که سبب افزایش میزان درصد خطا در تابلو فرمان آسانسورمی شود و بر همین اساس به دلیل وجود همچین ایراداتی ، شاهد کاهش میزان کارکرد و نوع عملکرد ضعیف تر از میکروسوئیچ غلطکی خواهیم بود.

این مدل با استفاده از میله های ثابتی که بر روی قسمت بدنه کابین نصب شده اند، فعال می شود. لیمیت سوئیچ در این حالت تا زمان بازگشت به حالت اولیه در صورت افزایش سرعت و یا خروج کابین از محدوده ایمن، مانع از حرکت کابین آسانسورمی شود و جریان برق در این حالت قطع شده و کابین نمی تواند در بین طبقات حرکت کند.

زمانی که کارکرد میکروسوئیچ آسانسور پروانه ای را مشاهده می کنیم، دقیقا عملکردی مشابه با میکروسوئیچ ها در مدل غلطکی دارد. این مدل از شالترها با استفاده از لقمه آسانسور و با کمک بازوهای آهنی به وسیله یک گیره به ریل راهنما متصل می شوند که به صورت کلی باعث کارکرد نسبتا یکسان اما با شیوه نصب متفاوت می باشد. نکته دیگر در مورد میکروسوئیچ آسانسور پروانه ای این است که این قطعه هم مانند سایر قطعات و بخش های به کار رفته در انواع آسانسورها متفاوت است ؛

به عنوان مثال همان طور که در یک آسانسور کششی شاهد استفاده از سیم های بکسل به عنوان نگهدارنده و هدایت کننده اصلی هستیم، در مدل های هیدرولیک از جک استفاده می کنیم. به همین خاطر استفاده از این قطعات با توجه به نوع مکانیزم و شرایط موجود می تواند متفاوت می باشد.

به طور کلی نحوه کار بالابرها بسیار آسان و ساده است. آسانسور از قسمت‌های مختلفی مثل کابین تشکیل شده است که به سیستم بالابر و کابلی متصل به جعبه فرمان، وصل است. جعبه فرمان وظیفه اجرای دستورات حرکت و توقف کابین را دارد و دلیل استفاده از میکروسوئیچ آسانسور پروانه ای ، عملکرد ساده قطع و وصل کلید است.

با این تفاوت که در میکروسوئیچ های معمولی وضعیت قطع و وصل کردن جریان برق ثابت است اما میکروسوئیچ‌های پروانه ای به خاطر فنری که داخل آن به کار گرفته شده است، زمانی که روی فنر فشار وارد می‌شود، با توجه به نوع میکروسوئیچ، جریان برق قطع یا وصل می‌شود.آسانسوری ایده آل و استاندارد می باشد که از امنیت بسیار و ایمنی بالایی برخوردار باشد.

آسانسورها علاوه بر اینکه وظیفه حمل و نقل و جابجا شدن افراد را در طبقات ساختمان‌ها دارد و در عین حال باید از ایمنی کاملی برخوردار باشند.همین امر متخصصین…….. را ملزم کرده است تا با تنظیم مدار ایمنی و استفاده از قطعاتی همچون پارشوت، شالتر پروانه‌ ای آسانسور و ……، امنیت کاملی را در آسانسور‌ها به وجود می آورند.

برای اینکه این مدار عملکرد مناسب و درستی از خود نشان دهد باید به صورت دقیق نصب شود. میکروسوئیچ‌ آسانسور از سه پایه به نام‌های NC,COM, NO تشکیل شده اند که در هنگام فشردن شاسی، پایه COM از پایه NCجدا می‌شود و به پایه  NO متصل خواهد شد و در زمانی که شاسی فشرده نشده است پایه COM به پایه NCبه صورت متصل باقی خواهد ماند.

قیمت میکروسوئیچ‌ آسانسور در قیمت آسانسور تاثیر زیادی ندارد؛ اما خرید میکروسوئیچ آسانسور با قیمت مناسب و کیفیت خوب را تنها در فروشگاه های معتبر از جمله ……… می‌توانید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن